Het moeilijkst is het verplaatsen in een ander om diens denkwijze te kunnen zien. De belangrijkste reden is dat we dit altijd vanuit onze eigen perceptie doen. Perceptie die niet tot nauwelijks uitgeschakeld kan worden. Tijd dus voor een andere aanpak.
Een Empathy Map is een middel dat helpt om inzicht te verkrijgen in een gebruiker, klant of gast. Het helpt om verder te kijken dan demografische kenmerken van een gebruiker. Het ondersteunt bij het ontwikkelen van een beter begrip van omgeving, gedrag, zorgen en aspiraties van een dergelijke gebruiker. Het leidt uiteindelijk tot denken vanuit de gebruiker of degene die de behoefte heeft, waardoor je aanpak er beter op afgestemd wordt.
Empathy Map Protagonist
De protagonist is hij/zij waar het verhaal om draait. De hoofdrol, voorspeler of pionier. De protagonist is duidelijk het belangrijkste en daarom meest uitgewerkte personage in een verhaal. In het geval van de empathy map is het een gebruiker, lid van een organisatie, medewerker, klant, gast of anderszins een persoon waar een behoefte bij is die gekoppeld wordt aan een product, dienst of voorstel. Werkwijze
Empathy Map
Er zijn zes vlakken op een groot vel geprint en deze worden voorzien memo papiertjes met teksten die de groep opschrijft. Wanneer je meerdere protagonisten hebt laat je iedere groep aan een protagonist werken en draai je door per protagonist en laat je aanvullen. Toevoeging hierop is dat je bijvoorbeeld tijdschriften, foto’s, scheurboekjes en dergelijke als inspiratie kunnen dienen. Vaak helpen beelden goed bij het associëren. Beelden zeggen immers meer dan woorden.
Download Empathy Map
Hieronder vindt u de handleiding en de poster.
Natuurlijk staan we ook graag open voor feedback, vragen en kansen. Neem gerust contact op.